14 March 2013

Mengurus Masa Anda!


1.Adakah anda biasanya bangun tepat pada masanya?
2.Adakah anda menyimpan kebanyakan pelantikan anda?
3.Adakah anda menepati tarikh akhir tugasan anda?
4.Adakah anda mula melakukan kerja rumah atau tugasan anda lebih awal supaya saya tidak perlu untuk tergesa-gesa menyiapkannya di saat-saat terakhir?
5.Adakah anda menggunakan senarai untuk menjaga dianjurkan?
 6.Adakah rekod tarikh akhir anda tugasan pada kalendar anda?
7.Adakah anda mengelakkan belajar di depan TV?
8.Adakah anda mengkaji subjek yang sukar terlebih dahulu?
9.Adakah anda menjadualkan masa untuk mengulangkaji untuk peperiksaan?
10.Adakah anda mempunyai sedikit masa untuk diri sendiri berehat dan relaks?

Jika anda telah menjawab 'Tidak' kepada tiga atau lebih daripada soalan di atas, maka anda perlu untuk meningkatkan kemahiran pengurusan masa. Masa adalah sumber yang unik kerana ia tidak boleh kita kumpul, dihidupkan atau dimatikan dan digantikan. Apa sahaja masa yang telah kita sia-sia akan hilang selama-lamanya. Oleh itu, kita mesti menghargai masa kita dengan merancang dan menguruskannya dengan berkesan supaya kita boleh meng’optimis’kan masa kita bagi mencapai matlamat hidup kita.

Setiap orang mempunyai jumlah masa yang sama iaitu 24 jam setiap hari, 60 saat setiap minit. Adalah penting bagi kita untuk membuat perancangan masa yang paling berkesan untuk kita mencapai matlamat kita. Sebelum kita belajar bagaimana untuk menguruskan masa kita dengan berkesan, mari kita terlebih dahulu memahami bagaimana anda menggunakan masa anda setiap hari.

Langkah 1 – Analisis

Pertama, mengetahui kira-kira berapa jam setiap hari anda belanjakan untuk tidur, kelas, sukan, dan lain-lain Mari kita melihat satu contoh di sini. Ini adalah analisis saya bagaimana saya biasanya menggunakan masa saya.

Tidur -10 jam
Makan - 2 jam
 Ronda-ronda  - 1 jam
Kelas - 4 jam
Sukan - 2 jam
Permainan Komputer - 3 jam
Sosial - 2 jam

Berdasarkan senarai ini, aktiviti manakah yang anda fikir saya telah menghabiskan terlalu banyak masa untuknya? Aktiviti manakah yang tidak diperuntukkan masa yang mencukupi? Adakah terdapat aktiviti penting yang telah saya tertinggal? Apakah aktiviti tersebut dan mengapakah anda berfikir ianya penting?

Langkah 2 – Merancang

Setelah anda mengetahui kebiasaan anda menggunakan masa anda, langkah seterusnya ialah merancang bagaimana untuk menghabiskan masa anda dengan lebih berkesan.
Sekarang, mari kita lihat pada senarai aktiviti saya lagi. Selepas menganalisis penggunaan masa saya, ini adalah bagaimana perancangan masa baru saya untuk menggunakan masa saya dengan berkesan. Adakah anda bersetuju dengan perancangan masa saya?

Tidur - 8 jam
Makan - 2 jam
Berehat - 1 jam
Kelas  – 4 jam
Sukan – 2 jam
Sosial – 1 jam
Membaca - 2 jam
Menulis blog - 2 jam
Mengulangkaji - 2 jam

Selepas saya melakukan perancangan supaya saya boleh menggunakan masa saya dengan lebih berkesan, saya perlu mematuhi perancangan yang telah saya tetapkan.  Saya perlu mencuba pelan masa baru saya sekurang-kurangnya seminggu. Jika saya berpuas hati dengan rancangan itu, maka saya boleh teruskan dengannya. Tetapi, jika saya masih tidak berpuas hati dengannya, saya perlu untuk analisis sekali lagi dan merancang semula dengan pendekatan yang berbeza sehingga ia sesuai dengan saya.

Related Articles

0 comments:

Post a Comment

Powered by Blogger.

Followers

Search This Blog

Follow US on Google+

Follow Me!

Pages

Social Icons

Follow on Facebook

Pages - Menu

Advertisement